A PÁLYÁZATRÓL BŐVEBBEN

Alapfokú Művészeti Iskolánk két feladatellátási helyén, a súlyosan hátrányos helyzetű borsodi térségben, az Edelénytől néhány kilométerre található Szendrőn és Szuhogyon is azonos programszintű elvek mentén szeretné megvalósítani pályázatát. Lényegesnek tartjuk a továbbtanulás megtérülő jellegének tudatosítását, a szülők aktív bevonását a diákok felvételire felkészítéséhez, az egyéni oktatás, kamarazene és csoportfoglalkozások, zenekari részvétel, egyéni felzárkóztatás, koncertekre és táncbemutatókra felkészítés erősítését, és a tanulmányi eredmények javítását, mindkét helyszínen.

Programunk szerint a pályázat révén, a zene- és művészetoktatás segítségével teremtjük meg a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek iskolai sikerességét elősegítő, befogadó szemléletet közvetítő, a gyermekek, tanulók szükségleteit figyelembe vevő, differenciáló pedagógiai módszerek alkalmazási feltételeit. Szükséges kották, a hangszerek egy része és az oktatáshoz szükséges eszközök beszerzése az, ami mindenképp szükséges, a széleskörű módszerek a pedagógusaink által rendelkezésre állnak. Mindkét feladatellátási helyünkön hatalmas az aránya a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeknek.

Éppen ezért a program részét képezi a mentorálás, vele az egyéni felzárkóztató és tehetséggondozó oktatás, a közösségi élményeket is erősítő kamarazene és csoportfoglalkozások, valamint a zenekarban való részvétel, a verbális és nonverbális kommunikáció erősítése készségfejlesztés révén, a zenei gondolkodás, a harmóniák és diszharmóniák mindennapi gondolkodásba épülésének elősegítése a magabiztosság, a céltudatosság és az egészséges életmód érdekében, zenei és kottagrafikai programok, szolfézs oktató programok által.

Kidolgozott pályázati programunk a gyermekek és fiatalok nevelésének kiteljesítését garantálhatja a pályázati felhívásban megfogalmazott célok szerint, hiszen a művészeti neveléssel a legtöbb esetben halmozottan hátrányos helyzetű fiataloknál a test, a lélek és az értelem arányos fejlesztését, illetve az ismeretek, készségek, képességek, jártasságok, attitűdök és az erkölcsi rend összhangjának tiszteletben tartását eredményezi. A zenei pedagógia, a zeneművészet és a táncművészet, minden bevont hátrányos helyzetű diák esetében közelebb visz a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás útján, amelynek a nevelés-oktatás új és innovatív eszközei jelentik a megoldását. A pályázat lehetőséget ad a művészi pályára készülő, vagy a hivatásos pályát nem feltétlenül kultiváló, ám a zenét az élete elengedhetetlen részének tekintő és művész szemmel gondolkodó fiatalok számára a választási lehetőségek komolyabb feltérképezésére, új gondolkodásmódok, logikai szemléletek megismerésére. A továbbtanulást támogató tevékenységek, a közösségi rendezvények, a családi életre nevelést támogató programok, a környezeti nevelés, környezettudatos magatartás tárgyú továbbképzés, vagy a lelki egészség fejlődését  szolgáló, személyközpontú pedagógiai módszert átadó, illetve a pedagógiai műhelymunkát segítő továbbképzés egytől egyig a projekt célcsoportjának számító diákok és pedagógusok közös munkájának és közösségi életének újrafogalmazását teszik lehetővé, egy még hatékonyabb terepen.

 

Innovatív programunk lényege, hogy nem a tényszerű ismeretekre, hanem az ismeretek megszerzésének folyamatára, a kivitelezés módjára helyezi a hangsúlyt úgy, hogy a téma a tanulók által kiválasztott és elfogadott legyen, és a megoldása csoportban történjék, megszüntetve a hagyományos osztály- és tanórai kereteket.